Nwsbrf.nl

Verschil in beleving nieuwsbrief op computer / smartphone


Spamfilter

De ontvangst van nieuwsbrieven worden op een computer heel anders beleefd dan op een smartphone. Dit is de belangrijkste conclusie uit een usability en eye-trackingonderzoek van brancheorganisatie DDMA naar nieuwsbrieven van verschillende organisaties, waaronder Ziggo, De Telegraaf, OHRA, WWF en ANWB. Voor een maximaal effect is het daarom aan te raden design en content niet één op één over te nemen.


De focus van het onderzoek lag op de verschillen en overeenkomsten in de gebruikerservaring van nieuwsbrieven op computer en smartphone. Door middel van kwalitatief onderzoek zijn 12 nieuwsbrieven van verschillende organisaties op beide devices onder de loep genomen. Eye-trackingonderzoek is ingezet voor een beter begrip van hoe mensen een nieuwsbrief scannen en bekijken. Het onderzoek is uitgevoerd door MediaTest en de DDMA Commissie Email Research.

De drie belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • Het moment van het lezen van een nieuwsbrief op de smartphone en computer verschilt. Dit zorgt voor een andere beleving en daardoor worden nieuwsbrieven op de computer en de smartphone anders gebruikt en gewaardeerd.
  • Een responsive design leidt niet meteen tot een goede mobiele nieuwsbrief.
  • De hoeveelheid en het type content zijn van grote invloed op het doorklikgedrag.



Aanbevelingen
Het onderzoek levert concrete aanbevelingen op om nieuwsbrieven op smartphone en desktop te optimaliseren. Zo is het slimmer om een adaptive design te gebruiken in plaats van responsive design. Wit is bovendien de ideale achtergrondkleur en het is aan te raden de CTA’s (call-to-actions) per device aan te passen.


Alle conclusies en aanbevelingen worden uitgebreid besproken en geïllustreerd met heatmaps in het volledige onderzoeksverslag. Dit verslag is per e-mail op te vragen bij Mariska Franse: mariska@nwsbrf.nl