Nwsbrf.nl

Contentcuratie: wat is het en wat kun je ermee?


Spamfilter

Contentcuratie is zoiets als leentjebuur spelen. Je gaat naar de buren, haalt daar interessante content vandaan, maakt een selectie, voegt wat eigen smaak toe, publiceert het op je eigen platform(s) en deelt het met je volgers via social media.

Content cureren kan op vele manieren: van simpel doorsturen tot content gebruiken als ingrediënt voor je eigen unieke recept. Hiermee neemt ook de eigen inbreng en inspanning toe. Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen gecureerde content en zelf gemaakte content. Op die manier kan er bredere visie ontstaan met een grotere diversiteit aan verschijningsvormen (tekst, foto, video, infographics) dan wanneer je alleen je eigen visie tentoonspreidt.


Voorbeelden
Een aantal voorbeelden van contentcuratie:
– Je deelt content 1-op-1 van anderen (bijv. een retweet op Twitter).
– Je verwijst naar content van anderen door middel van lijstjes en overzichten.
– Je verzamelt content van anderen en brengt die in één overzicht (bijv. Google Alerts).
– Je neemt een deel van andermans content over (beelden, cijfers, argumenten, feiten, quote).
– Je geeft commentaar op andermans content.
– Je vertaalt content van anderen in je eigen woorden.
– Je plaatst de content van anderen in een nieuw perspectief.


Contentcuratietools
Er zijn verschillende tools om zelf met contentcuratie aan de slag te gaan. Een bekende die veel organisaties al gebruiken om content te verzamelen, is Google Alerts. Stel een keyword in en Google stuurt e-mails met artikelen over het onderwerp. Wanneer een curator op de hoogte wil blijven van nieuwe publicaties van een bepaalde site of blog, kan de hij ook RSS-feeds instellen. Feedly is de meest bekende manier om RSS-feeds te lezen.

Overzichtelijk content verzamelen via een dashboard kan met Netvibes. De tool verzamelt content die mensen verspreiden via bijvoorbeeld Twitter, Facebook, YouTube of andere (sociale) media. Zeker voor beginners is deze tool een aanrader, omdat een gebruiker binnen een paar minuten al content verzamelt. Ook Scoop.it maakt gebruik van een dashboard. Het gebruik is echter anders. Via Scoop.it volgen gebruikers dashboards van andere leden. Gebruikers hoeven dus niet zelf op zoek te gaan naar content.

Met Storyful kunnen organisaties nieuws ontdekken op sociale media en blogs en bronnen laten controleren. Het grote voordeel van deze tool is dat Storyful ook de gevonden content opnieuw kan gebruiken, door het te laten integreren met social mediasites. De laatste tip om aan de slag te gaan met content curatie is Kapost. Dat is een tool om verspreiding van content in te plannen.


Het grote voordeel van contentcuratie is dat de curator, andere curators ontmoet. Hierdoor leest hij veel andere perspectieven en ontstaan er nieuwe ideeën. Dit leidt weer naar de ontwikkeling van eigen kwalitatieve en zeer waardevolle artikelen of content. Iets wat bezoekers van de site van de organisatie zullen waarderen.