Nwsbrf.nl

Grafisch advies van Ben Drost


Lees welke nieuwsbrieftips en adviezen grafisch vormgever en tevens werkplekcollega (bij Igluu) Ben Drost voor jou in petto heeft in een interview met Nwsbrf.nl:

Wat is belangrijk bij de vormgeving van een digitale nieuwsbrief?
Een visueel en typografisch sterke hoofdbanner, overzichtelijkheid in de layout, duidelijke navigatie (indien de nieuwsbrief uit verschillende artikelen bestaat), korte artikelen met pakkende teksten, goede kwaliteit foto’s (nooit digitale foto’s uitvergroten).
Kies als beeldmateriaal iets anders dan de stockbeelden die iedereen plaatst (zoals de handshakes, witte poppetjes die teamwork uitbeelden, lachende Amerikaanse fotomodellen met headsets – tenzij je modellen uithuurt aan callcenters natuurlijk). Dergelijk fotomateriaal is/wordt inmiddels door zeer veel bedrijven gebruikt en helpt je dus niet om onderscheidend te zijn. Probeer foto’s te (laten) maken die herkenbaar jouw organisatie, mensen of werklocatie tonen.

Waar moet je vooral op letten bij het maken van een nieuwe nieuwsbrief template?
Ga niet direct enthousiast aan de gang met software, maar denk eerst na over je communicatiestrategie gedurende de komende periode. Maak daarna wat schetsen van de ideale indeling.
Besef dat zeer veel gebruikers niet automatisch, maar pas na het aanklikken van ‘afbeeldingen downloaden’ jouw plaatjes zien. Wat ze wel zien is het afbeeldingskader (frame), al dan niet in een kleur met daarin een tekst; zorg dat dit geen kruisje is maar een korte beschrijving van wat er te zien is op de ‘verborgen’ foto.
Zorg er voor dat het grid van de template voorbereid is op toekomstplannen – events, producten of diensten – zodat je niet in de derde nieuwsbrief iets moet (laten) bijprogrammeren – dit geldt overigens ook voor een nieuwe website.

Welke fout wordt het meest gemaakt?
De meest gemaakte fout is dat er meerdere soorten tekstinspringing door elkaar gebruikt worden, dit geeft een onrustig beeld en kan aan de ontvanger goedkoop ‘doe-het-zelf e-mailtje’ gevoel geven. Dit kan veroorzaakt worden door afbeeldingen van verschillende breedten die links van de tekst staan en deze dwingen tot inspringen. Als je dezelfde breedte aanhoudt voor alle afbeeldingen die links naast de tekst staan krijgt je e-mailing meer structuur.

Wat is de meest favoriete kleurencombinatie die er gebruikt wordt?
Geheel witte achtergrond of een lichtgrijze brede omkadering. Teksten zijn relatief vaak in middel- of donkergrijs in plaats van gewoon zwart.
De kleur van accenten en balkjes e.d. is doorgaans gerelateerd aan de huisstijl van de afzender, maar er wordt relatief veel blauw gebruikt.

Welke tip(s) zou je mee willen geven?
1)    Het gebruik van beeldelementen naast tekst geeft een levendige uitstraling maar zorg dat je nieuwsbrieflayout volgens een strak  kolomstramien is opgebouwd, zie opmerking bij ‘meest gemaakte fout’.
2)    Zet het belangrijkste punt van je nieuwsbrief zo ver mogelijk bovenin en verwerk de tekst van een aanbieding of call to action niet slechts in de (pixel)afbeelding van de bovenbanner maar ook in de vervangende tekst en herhaal deze ook in de gewone tekst.

Waarmee kunnen nieuwsbriefeigenaren bij jou terecht?
Als je een duidelijk doel voor ogen hebt met jouw onderneming en nieuwsbrief kan ik ervoor zorgen dat de vormgeving helemaal in lijn is met de huisstijl van je andere communicatiematerialen.
Je kunt bij mij ook terecht voor ondersteunende designelementen, zoals een actiematige fotobanner boven je nieuwsbrief of nieuwsbriefbanner voor op jouw website (of om te plaatsen op externe sites).

Meer over Ben Drost:
Ik realiseer communicatiemiddelen die jou als ondernemer herkenbaar en jouw aanbod zo aantrekkelijk mogelijk maken. Denk daarbij aan een logo, website, blog, brochure, presentatie, informatiemap, belettering et cetera. Maar ik kan je ook helpen met een doordachte online/social media campagne. Mijn missie: de doelen van mijn klanten realiseren met een creatieve communicatiestrategie die gericht is op hun doelgroepen.
Ik onderscheid me door de naadloze combinatie van advies en design én door mijn sterke betrokkenheid bij jouw succes.

Ben Drost
Drost advies & creatie
http://www.bendrost.nl