Nwsbrf.nl

Nieuwsbrief steeds vaker gelezen op Iphone en Ipad


Dat mensen steeds vaker hun e-mail mobiel lezen is een gegeven. Volgens de statistieken lag het percentage in 2011 nog op zo’n 20% en lijkt het dit jaar naar de 40% te gaan. Als meest favoriet werd de Iphone genoemd, daarna de Ipad en op de derde plaats de Android (bron: DDMA).

Heb je enig idee wat voor gevolgen dit heeft voor de leesbaarheid van een nieuwsbrief en wat je daar aan kunt doen? Lees het hier:




Navigatie

Mobiele lezers navigeren anders dan op een computer, namelijk met hun vingers! Geef ze daarom wat ruimte om te klikken. En zorg dat je call-to-action en hyperlinks duidelijk naar voren komen in je e-mail. Een groot lettertype hanteren voor de hyperlinks helpt ook. Dergelijke aanpassingen maken het je lezer makkelijker om te gaan met je e-mail op hun mobiel.

Scherm

De meeste smartphones hebben een scherm van ongeveer 320 tot 480 pixels breed. Als je een nieuwsbrief opstelt met een breedte van 640 pixels, is het voor de lezer makkelijker lezen omdat je nieuwsbrief dan 25 tot 50% wordt uitgezoomd. Door je ontwerp te beperken tot 1 kolom hoeft een lezer ook minder te scrollen. Dat zorgt voor betere interactie en snellere ‘doorkliks’.

Laadtijd

Een mobiele internetverbinding is niet hetzelfde als een normale internetverbinding. Een PDF-document als bijlage toevoegen of gebruik maken van afbeeldingen met hoge resolutie is daarom af te raden. Het verhoogt de laadtijd en dat heeft weer een negatief effect op je respons en interactie.

HTML

Niet iedere mobiele ontvanger ondersteunt html. Het is daarom goed om ook een tekstversie mee te sturen.

Onderwerpregel

Een onderwerpregel moet je lezer overtuigen je nieuwsbrief te openen en te lezen. Op een mobiel wordt deze uitdaging nog groter, want je hebt namelijk maar 5 tot 7 woorden ruimte binnen je onderwerpregel (op een iPhone zelfs 4 tot 6). Dat komt neer op ongeveer 30 tekens inclusief spaties.


Bookmark and Share