Nwsbrf.nl

‘Verdringt social media de nieuwsbrief?’


Dit was een van de meest populaire vragen die n.a.v. de nieuwsbrief van februari aan ons werd gesteld. Des te meer reden om er direct aandacht aan te besteden.

Omdat social media erg hot is in deze tijd krijgen bedrijven het gevoel dat het versturen van een  nieuwsbrief niet meer nodig is. Terecht of onterecht?

Ik ben zelf van mening dat zowel social media als een nieuwsbrief ‘slechts’ middelen zijn om te communiceren met de buitenwereld. Elk met een eigen benadering en strategie. Maar wel met de mogelijkheid om elkaar te versterken. Zo kun je op social media laten weten dat je een nieuwsbrief verstuurd en kun je in je nieuwsbrief verwijzen naar je social media.

Als essentieel verschil tussen beiden zie ik de manier waarop je boodschap onder de aandacht wordt gebracht. Met social media kun je op elk moment van de dag je boodschap het internet op sturen. Je mag dan hopen dat je ‘volgers’ er ook naar gaan kijken en het liefst ook reageren (door te ‘liken’, retweeten, delen, reactie geven, etc.). Met een nieuwsbrief verstuur je de boodschap naar een persoonlijk e-mailadres en komt deze direct onder de aandacht van de lezer. Dit is een groot voordeel.

De social media zelf zijn dit voordeel van een nieuwsbrief ook gaan ingezien, want zij sturen de bedrijven met een account tegenwoordig ook e-mails / nieuwsbrieven om hun activiteiten onder de aandacht te brengen. Dit geeft des te meer aan dat mensen niet voldoende vanzelf naar de social media kijken, maar er toe gehaald moeten worden.

Voor bedrijven geldt hetzelfde. De inzet van social media alleen geeft nog niet de garantie dat zij er met regelmaat op gaan kijken. Juist het gebruik van een nieuwsbrief vergroot de kans dat zij er toe aangezet worden om er (weer) te gaan kijken.

Mijns inziens blijft de nieuwsbrief dus nog steeds een must. Ook naast social media. De uitdaging zit ‘m er vooral in het feit dat je beiden zo weet in te zetten dat zij elkaar zullen versterken.