Nwsbrf.nl

Vernieuwing G-mail heeft gevolgen voor nieuwsbrieven


Google

Gmail tabs, de nieuwe manier van mail ontvangen in je Gmail inbox: automatisch en gecategoriseerd in vijf tabs. Wat voor invloed heeft dat voor jouw nieuwsbrief? En wat kun je er aan doen?


Hoe worden de berichten verdeeld?
E-mails worden in de Gmail inbox automatisch gecategoriseerd in vijf verschillende tabs: primair, sociaal, reclame, updates en forums. Nieuwe e-mailberichten zullen als volgt worden verdeeld:

  • Tab Primair: persoonlijke e-mail.
  • Tab Sociaal: updates sociale netwerken.
  • Tab Reclame: commerciële e-mail.
  • Tab Updates: servicemails en e-mailbevestigingen.
  • Tab Forums: updates met betrekking tot fora.


Wat zijn de gevolgen voor je nieuwsbrief?
De verdeling over verschillende Gmail tabs heeft als gevolg dat de nieuwsbrieven die worden verzonden aan Gmail adressen niet meer direct in de inbox zichtbaar zullen zijn. Deze worden namelijk automatisch in de ‘reclame’ tab geplaatst. Het is de vraag hoe vaak jouw Gmail lezers bereidt zijn om in deze tab te gaan kijken. En als ze er in kijken is de vraag in hoeverre jouw nieuwsbrief zal opvallen tussen alle andere nieuwsbrieven die ook in deze tab zijn geplaatst. Een ontwikkeling dat zeker invloed gaat krijgen op het openingspercentage van jouw nieuwsbrief.


Wat kun je er aan doen?
Het lastige aan deze ontwikkeling is dat je niets kan doen zonder de lezer daarbij te betrekken. De lezer bepaalt namelijk als enige welke e-mails in welke tab terechtkomen. Als de lezer de nieuwsbrief interessant vindt dan kan hij of zij de nieuwsbrief van de tab ‘Reclame’ naar tab ‘Primair’ slepen. Gmail vraagt dan vervolgens of dit in de toekomst voor alle e-mails met het betreffende afzenderadres moet gebeuren. Als een lezer deze vraag met ‘ja’ beantwoordt, dan komen de toekomstige e-mails van deze afzender onder de tab ‘Primair’ te staan.

Interessante nieuwsbrieven kunnen door de lezer ook een ster krijgen. Deze nieuwsbrieven staan dan nog steeds onder de ‘reclame’ tab, maar worden ook onder de ‘primair’ tab weergegeven. Het uitschakelen van deze optie is alleen helaas ook net zo gemakkelijk.

De tabs zijn overigens niet verplicht. Zo kan de lezer een tab, bijvoorbeeld die van ‘Reclame’ ook helemaal uitschakelen. De e-mails die normaal gesproken in deze tab werden geplaatst zullen dan onder ‘Primair’ komen.


Meerdere opties

  • Overtuig je lezer dat jouw nieuwsbrief in een andere dan de ‘reclame’ tab thuishoort of een ster verdient.
  • Maak een selectie van al je Gmail lezers in jouw nieuwsbriefbestand en informeer hen persoonlijk over deze nieuwe Gmail functionaliteit.
  • Stel aan je lezer direct de vraag of ze jouw nieuwsbrief een ster willen geven of bereid zijn te verslepen naar de tab ‘Primair’.
  • Plaats er in de eerstvolgende nieuwsbrief een artikel over.


Tips? Laat het ons weten
Ik vraag me af welke acties jouw organisatie heeft ondernomen t.b.v. de Gmail tabs. Laat het ons weten en stuur een mail naar info@nwsbrf.nl.