Nwsbrf.nl

Waar kijkt een spamfilter naar?


Spamfilter

SPAM staat voor: Sending People Annoying Mail en fungeert in principe hetzelfde als de bekende NEE-NEE sticker op je voordeur. Gemiddeld raakt ongeveer 10 tot 20% van alle e-mails zoek omwille van overijverige spamfilters. Goede reden om te leren begrijpen waar spamfilters op letten en wat je er zelf aan kunt doen om te voorkomen dat je nieuwsbrief in de spam terechtkomt.

Spamfilters kijken in principe naar een lijst met criteria waarmee ze beoordelen of jouw nieuwsbrief als spam kan worden aangemerkt. Elk criterium krijgt een aantal punten en als dit de ingestelde grens overschrijdt, belandt het in de ongewenste mailbox. De grens kan door de gebruiker, spamfilter of systeembeheerder worden gedefinieerd.


Naar welke criteria kijkt een spamfilter? Hier volgen de belangrijkste:

  • Staan er veel woorden in als: korting, gratis, test, voordeel, aanbieding, valuta- of procenttekens, help, etc.?
  • Wordt er gebruik gemaakt van HOOFDLETTERS en uitroeptekens?
  • Staan er woorden in die gerelateerd zijn aan seks, medicijnen, casino, geld, etc.?
  • Wordt er gebruik gemaakt van opvallend kleurgebruik, zoals bijvoorbeeld helderrood?
  • Staan er volledige URL’s in de nieuwsbrief i.p.v. zinsdelen waar je op kunt klikken? (lees meer…)
  • Wordt er gebruik gemaakt van flash?
  • Wordt er gemaild vanaf een noreply@-adres?
  • Is de HTML ‘schoon’ genoeg? (is er veel opmaak mee gekopieerd vanuit een ander programma?)
  • Staan er alleen maar afbeeldingen in de nieuwsbrief?
  • Wordt er ook een tekstversie van de nieuwsbrief meegestuurd?
  • Is het een betrouwbare afzender en staat deze opgenomen in het adresboek?



Of een nieuwsbrief uiteindelijk in de spam is beland kun je helaas niet in de verzendstatistieken terugzien. Elke nieuwsbrief die in de ongewenste mail terechtkomt is namelijk ook een ‘goed afgeleverde’ nieuwsbrief omdat het in de mailbox van de ontvanger is terechtgekomen. De enige manier om er achter te komen is door de statistieken van de verstuurde nieuwsbrieven met elkaar te vergelijken. Als het openingspercentage drastisch is gedaald dan heb je waarschijnlijk een probleem met de spamfilter.