Nwsbrf.nl

Wat houdt ‘spam’ eigenlijk in?


Weet jij wat de exacte definitie van ‘spam’ is? Als ik het om me heen vraag krijg ik veel verschillende antwoorden, met als algemene deler: mail waar je niet om gevraagd hebt.

Als (toekomstige) nieuwsbriefeigenaar is het wel belangrijk om te weten wat het exact inhoudt zodat je ervoor kan zorgen dat jouw nieuwsbrief niet als ‘spam’ beschouwd wordt:

Een spambericht is een bericht dat je ongevraagd ontvangt. Dit kan een e-mailbericht zijn maar ook een sms. De inhoud van het bericht bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van spam: die moet commercieel, ideëel of charitatief zijn. In de Telecommunicatiewet staat dat het versturen van spam in Nederland is verboden.

Welke berichten kunnen spam zijn?

Spamberichten worden altijd via een elektronisch kanaal verzonden. Je ontvangt ze als volgt:

• via e-mail
• via een mobiele telefoon (sms of mms)
• via de fax
• via de telefoon, wanneer je wordt gebeld door een automatisch oproepsysteem (een computer)
• via ‘social networking’ websites (bijv. Hyves, Facebook en MySpace)
• via een ander elektronisch kanaal (de techniek van het internet is volop in beweging)

Kenmerk van een spambericht is dat je geen toestemming hebt gegeven om het bericht te ontvangen.

Welke inhoud heeft een spam bericht?

Er zijn drie soorten spamberichten. Heb je een ongevraagd elektronisch bericht ontvangen? Als het bericht één van de volgende kenmerken heeft, zegt de wet dat het spam is:

• commercieel: de meeste spamberichten proberen je een product of dienst te verkopen
• charitatief: bijvoorbeeld goede doelen die je vragen om een bijdrage
• ideëel: berichten van bijvoorbeeld vakbonden of politieke partijen die je een denkbeeld willen voorleggen of aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging

Daarnaast zijn nog twee situaties waarin berichten in strijd met de wet zijn:

• je weet niet van wie het bericht afkomstig is (bijvoorbeeld doordat er geen afzender in/onder staat)
• je kunt je niet afmelden voor volgende berichten

Wat kunt je doen tegen spam?

• Let op, op welke nieuwsbrieven je je abonneert. Partijen mogen je alleen mails, sms, faxen of andere elektronische berichten sturen, als je daarvoor zelf toestemming geeft
• Let op, aan wie je je gegevens geeft. Bedrijven aan wie je je e-mailadres of mobiele nummer geeft wanneer je een product of dienst koopt, mogen deze gegevens gebruiken voor het verzenden van berichten. Ze hoeven je daarvoor niet expliciet om toestemming te vragen, zolang ze je berichten sturen over gelijksoortige producten of diensten. Ze moeten je hierbij wel de mogelijkheid hebben gegeven om dit te weigeren
• Meldt je af, als je berichten niet meer wilt ontvangen (ook als je je gegevens hebt afgegeven bij de koop van een product of een dienst). In elke legale nieuwsbrief of aanbieding moet duidelijk staan wie de afzender is en hoe je je kunt afmelden. De verzender moet het verzenden van zijn berichten naar je stoppen zodra je daarom vraagt

Je bent ondernemer en wilt ongevraagde berichten blijven ontvangen

Ondernemers of bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen kunnen hiervoor toestemming geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.

(bron: Opta (= Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit).)